Labels

Jan 5, 2011

Salesman@Peminta sedekah@Bantuan utk kanak yang kurang upaya.

Selalunya dari dulu lagi masa aku duduk kat 4tin,jln ipoh tu kalau ada salesman datang je mesti mak pesan suruh tutup pintu. Bukan bersiakap biadap,TAPI tak tahan dengan cara sesetengah yang datang. Kadang-kadang kononya ada yang cakap "kami tak jual barang,tapi kami ada product yang bagus untuk kesihatan". ada jugak yang kononnya penat dan mintak air untuk hilangkan dahaga. Aku pun pelik jugak,takkan company tak bagi duit untuk makan?minum?tambang? Senang cakap kalau salesman datang je tutup pintu.

Next peminta sedekah. Kalau ikutkan arwah abah memang diye akan kasi walaupun duit dalam poket hanya ada rm10. Dia akan bagi. Tapi Aku? tak pernah bagi. Mungkin la orang nak cakap aku kedekut or watever tapi pada waktu itu pandangan aku kenapa mereka kena minta sedekah duit orang lain padahal mereka ni boleh bekerja? Aku pun bukan bekerja,masih lagi belajar.

Orang yang datang mengetuk pintu rumah ataupun melaungkan suara dan memanggil tuan rumah tapi diye memperkenalkan diri mereka bukan salesman dan jangan takut. Itu kata mereka. Lepas tu mereka tunjukkan i/c dan pas dari tempat badan berkenaan. Rupa-rupanya bantuan untuk kanak-kanak yang kurang upaya. Lepas mereka menceritakan tentang kanak-kanak itu apa yang aku hanya mampu bg rm5. Maaf. Aku tak ada duit. Aku bukan kerja lagi. Pandangan mereka itu seperti "ai,rumah teres pun bagi macam rumah flet ke?!" mungkin itu tanggapan mereka. Tapi wateva. Nasib aku tak mengamuk dan cakap aku tak ada duit je.

So, sebenarnya aku tak sanggup minta duit kat mak sebab mereka2 di atas yang mintx atau mengharapkan derma ikhsan aku. Cuma memang btul..aku tengah tak ada duit..Kadang-kadang mak akan cakap yang orang tadi tu dah datang semalam. Tak pun orang dari agensi sama tapi orang yang berlainan.

No comments:

 

About

Daisypath Anniversary tickers Daisypath Anniversary tickers

Wedding anniversary Countdown