May 29, 2013

Resepi Kari Ayam (Simple)


Hari nie nak masak Kari Ayam..!!
Simple kari ayam teach by my mom.

Dah lama glerrr x masak.
Kata je suri rumah, tapi jarang masak tau...hihihi
Sejak mak sakit ni, rajin aku masak. (perasan ni, terlebey puji diri sendiri..)

Kelmarin masak sup ayam dan sambal ayam.
Sebabkan dah lama tak masak nak goreng ayam pun kekok. (shy shy)
but no picture la key. 

Bahan- bahan yang diperlukan untuk masak kari ayam seperti :



* Ayam 
* Bawang Merah
* Bawah Putih
* Halia
* Biji Ketumbar
* Kayu Manis
* Daun Kari 
* Kentang
* Serbuk kari ayam
* Serbuk Cili
*Garam, Ajinamoto
* Air (sbb x guna santan)

Cara memasak :

1. Blendkan bawang merah bawang putih, halia dan biji ketumbar.
2. Panaskan minyak dalam periuk dan masukkan daun kari dan kayu manis. 
3. Kemudian masukkan bahan yang diblend tadi.
4. Untuk rasa pedas masukkan serbuk cili dalam 2 sudu.
5. Selepas tu boleh masukkan serbuk kari dalam 4-5 sudu. 
6. Gaulkan dan tunggu hingga minyak pecah dan boleh masukkan ayam. 
7. Gaul ayam hingga separuh masak.
8. Kemudian baru masukkan air. 
9. Tunggu sampai mendidih dan letakkan garam dan ajinamoto.
10. Dah boleh hidang dengan nasi.




1 comment:

oppa gangnam style said...

weak post

 

About

Daisypath Anniversary tickers Daisypath Anniversary tickers

Wedding anniversary Countdown