Labels

Sep 21, 2011

masak kari ayam

Hari ni aku masak kari ayam. Cewahh kecoh la pulak masak kari ayam je. Tapi disebabkan suami yang mintak nak kari ayam,aku sanggup belaja dari pakar which is of course my mom. Untuk pertama kalinya masak sendiri. (huhuu..gelak2 sopan). Memangla masak sendiri tapi mak aku yang bagitau apa bahan-bahannya. Pastu dia datang check betul ke tidak. Akhirnya setelah hampir sejam didapur masak jugak kari ayam aku.

Resepi kari ayam:

Bahan-Bahan:
  • Ayam ->> mesti la kena ada,kata nak buat kari ayam.
  • Bawang Merah
  • Bawang Putih
  • Halia
  • Serbuk Kari - dalam 4-5 sudu.
  • Jintan dan biji rempah ->> letak sikit je.
  • daun kari.
  • cili kering->> yang dah di blend
Mula-Mula:
  1. Letak jintan putih,rempah biji dan kulit kayu manis serta daun kari.
  2. Masukkan bawang merah, bawang putih,halia,cili kering yang dah di blend.
  3. kemudian masukkan 4-5 sudu serbuk kari.
  4. Tunggu sebentar.
  5. Masukkan ayam. Pastikan selalu kacau.
  6. Akhir sekali letak air sedikit. Tak guna santan tapi air sebabnya kat rumah kalau guna santan abis semua orang pening. huhuhu....so,guna air j la.
  7. Pastu letak garam+ajinamoto.
  8. Siap!!
p/s: act kari ayam aku masin ckit...huhuhhu....komen dari suamiku"masin!!". Ops sorry...:((

No comments:

 

About

Daisypath Anniversary tickers Daisypath Anniversary tickers

Wedding anniversary Countdown